한글은 어떤 순서로 배워야 할까?
외국어로서의 한국어 교육을 공부하면서 가장 많이 고민했던 부분이다.
물론, 국어 교육의 순서를 그대로 따를 수도 있을 것이다.
그러나 국어 교육과 한국어 교육은 학습자의 특성이 확연히 다르다.
국어 교육은 한국어의 말소리를 이미 알고 있는 아이들이 한국어의 문자를 익힐 수 있도록 하는 것을 목표로 한다.
반면, 한국어 교육은 한국어의 말소리와 문자를 전혀 알지 못하는 학습자를 대상으로 하기 때문에 소리와 자형을 모두 익히게 해야 한다.
따라서, 국어 교육의 순서를 그대로 따르는 것보다 효과적이고 효율적으로 한국어의 말소리와 문자를 모두 익히게 할 수 있는 자모 교육이 필요하다고 할 수 있다.
특히 현대 사회에서는 종이로 된 사전보다는 인터넷 사전을 더 많이 사용하기 때문에, 국어 교육의 순서대로 문자를 익히지 않아서 사전을 사용하는 데 불편할 것이라는 염려 또한 불필요한 것이 되었다.
한국어 교육 현장에서는 일반적으로 기본 모음 10자(ㅏ, ㅑ, ㅓ, ㅕ, ㅗ, ㅛ, ㅜ, ㅠ, ㅡ, ㅣ), 기본 자음 14자(ㄱ, ㄴ, ㄷ, ㄹ, ㅁ, ㅂ, ㅅ, ㅇ, ㅈ, ㅊ, ㅋ, ㅌ, ㅍ, ㅎ), 쌍자음 5자(ㄲ, ㄸ, ㅃ, ㅆ, ㅉ), 복합 모음 11자(ㅐ, ㅔ, ㅒ, ㅖ, ㅘ, ㅙ, ㅚ, ㅝ, ㅞ, ㅟ, ㅢ), 받침의 순서로 가르친다.
이는 쉬운 것부터 어려운 것의 순서로 가르쳐야 한다는 외국어 교육의 원리가 반영된 것이다.
모음은 조음 기관의 방해 없이 나는 소리이기 때문에 소리내기 쉽다.
자음은 조음 기관의 방해를 받으며 나는 소리이기 때문에 모음보다 익히기가 조금 더 어렵다.
쌍자음은 외국어로서의 한국어 교육 학습자들이 특히 어려워하기 때문에 기본 자음을 익힌 후에 기본 자음과 비교하며 학습하는 것이 효과적이다.
복합 모음은 기본 모음을 합성하여 만들어진 글자이기 때문에 다소 복잡하다.
마지막으로 받침은 한국어의 특징적인 것이기 때문에 자모 교육의 가장 마지막 단계에서 다루는 것이 합리적이다.
한국어 교육 현장뿐만 아니라 연구를 통해서도 이와 같은 제시 순서에 대한 논의가 활발하게 이루어져왔다.
이 순서에 대해서는 이견이 없다.
그런데, 각 부분에서의 제시 순서에 대해서는 논의해볼 만하다고 생각하여 추후 포스팅을 통해 하나씩 살펴보고자 한다.
-
In what order should I learn Korean alphabet, Hangeul?
This is the question that I have been concerned about most, while studying ‘Teaching Korean as a foreign language (KFL).’
The order of learning Korean alphabet for KFL learners, of course, could be the same as that for Koreans, which follows the order of dictionary.
However, there is a great difference between the characteristics of KFL learners and that of Korean learners.
The purpose of Korean education for Koreans is to make children, who already know the sounds of Korean language, learn the letters.
The purpose of KFL, on the other hand, should be to make learners learn the sounds and the letters of Korean language, since they don’t know both of them at all.
Thus, specially designed Korean alphabet education for KFL learners is required in order to make them learn the sounds and the letters of Korean language more effectively and efficiently.
Besides, there is no need to worry about the difficulty in using dictionary, since people are no longer using paper dictionary.
The prevalent order of learning Korean alphabet in the field of KFL is like this: 10 basic vowels(ㅏ, ㅑ, ㅓ, ㅕ, ㅗ, ㅛ, ㅜ, ㅠ, ㅡ, ㅣ), 14 basic consonants(ㄱ, ㄴ, ㄷ, ㄹ, ㅁ, ㅂ, ㅅ, ㅇ, ㅈ, ㅊ, ㅋ, ㅌ, ㅍ, ㅎ), 5 double consonants(ㄲ, ㄸ, ㅃ, ㅆ, ㅉ), 11 complex vowels(ㅐ, ㅔ, ㅒ, ㅖ, ㅘ, ㅙ, ㅚ, ㅝ, ㅞ, ㅟ, ㅢ), and final consonants.
This order is based on the basic principle of teaching foreign language, ‘teaching from easy to difficult.’
Vowels are easily produced without any stricture of articulators.
Producing consonants is a bit harder, since articulators are involved.
When learning double consonants, it would be more effective to compare them with basic consonants.
The same principle applies to complex vowels as well, since complex vowels are made by combining basic vowels.
Final consonants are not common in any other language, so it is better to learn them at the end.
There have been a lot of discussions on this order, and I also have same opinion.
However, there is a need to discuss on the detailed order of each parts.
For this reason, the detailed order of learning Korean alphabet will be discussed in the further posts.
-
본 내용은 저의 주관적인 의견입니다.
다른 한국어 선생님들께서도 의견을 공유해주세요 ^^
This post is based on my own opinion.
Please share your opinion as a Korean teacher for learners of KFL :)
댓글