본문 바로가기
ZZINTEACHER&ZZINBBANGs 찐선생과 찐빵들/찐선생들의 공간

한글의 자음 14+5자를 공부하는 순서 The order of learning 14+5 Korean Consonants

by ZZINTEACHER 2020. 1. 11.

 

한글의 자음은 어떤 순서로 배워야 할까?

 

한글의 자음은 14자로 알려져 있지만, 엄밀히 말하면 19자이다.

쌍자음 5(, , , , )는 기본 자음 중 , , , , 의 각자병서[1]로 만들어졌기 때문에 기본 자음 14자에 포함시키지 않는다.

그렇지만 음가를 살펴보면 쌍자음 가 기본 자음 를 두 번 말하는 것으로 실현되지 않는다.

따라서 형태는 기본자를 두 번 씀으로써 만들어졌지만, 음가는 확연히 다르다는 것을 명시적으로 설명할 필요가 있다.

 

일반적으로 한국어 교육에서도 국어 교육의 순서에 따라 , , , , , , , , , , , , , 의 순서로 자음을 제시한다.

이 순서로도 충분히 자음을 익힐 수 있다.

그런데, 굳이 이 순서를 지켜야 할 이유가 있을까?

이제는 더 이상 종이 사전을 쓰지 않기 때문에 어떤 언어를 배우든 알파벳의 순서를 익히는 것은 딱히 중요하지 않다.

가나다노래나 ‘ABC’ 노래를 통해 어릴 때부터 익혀왔기 때문에 이 순서가 익숙한 것이지, 사실은 자음을 쉽게 익히는 데 도움이 되는 순서는 아니다.

노래야 새로 만들어 퍼트리면 된다.

 

그렇다면 어떤 순서로 제시하는 것이 자음을 쉽게 익히는 데 도움이 될까?

한국어 선생님으로서 한글 자모를 가르치며 특히 많이 고민했던 부분이다.

대학원에서 훈민정음 강독을 하며 한글의 창제 원리를 학습하던 중, 영어영문학 부전공 때 재미있게 들었던 영어학개론 강의가 떠올랐다.

영어학개론 수업을 들으면서 아동이 모국어를 익힐 때는 조음 기관이 완전히 발달하지 않은 상태이다 보니 조음이 쉬운 순서로 자음을 익힌다는 것을 알게 되었다.

(예를 들면 세계적으로 엄마라는 단어는 조음이 가장 쉬운 양순음으로 구성되어 있는 편이다.)

한편, 훈민정음에 따르면 한글의 자음은 조음 기관을 상형해서 만든 문자이다.

이 두 내용을 생각하다 보니, 하나의 아이디어가 떠올랐다.

그래, 조음 기관을 최대한으로 활용하여 자음을 가르치고 배울 수 있도록 하자.

그렇게 해서 정한 자음의 순서는 조음 기관의 바깥쪽에서부터 안쪽으로 향하는 순서이다.

 

한글의 자음으로 적용하면

양순음/순음(입술소리): , , ,

치경음 중 설음(혓소리): , , , , [2]

치경음 중 치음(잇소리): ,

(치경)경구개음/치음(잇소리): , ,

연구개음/아음(어금니소리): , , ,

성문음/후음(목구멍소리):

의 순서이다.

 

-

 

In what order should I learn 14+5 Korean consonants?

 

Consonants of Korean alphabet, Hangeul, are known as 14 characters, but strictly they are 19 characters.

Since the five double consonants(, , , , ) are made, by writing ‘, , , , ’ side by side, they are not included in the 14 basic consonants.

However, the phonetic value of the double consonant ‘’ is different from the sound of pronouncing the basic consonant ‘’ twice.

Thus, although the form of double consonants was created by writing basic consonant in a row, it is necessary to explicitly explain that the phonetic value is different.

 

In the field of KFL, generally, consonants are introduced according to the order of Korean education for Koreans, ‘, , , , , , , , , , , , ,

People can learn the consonants using this order, of course.

Is there any reason to keep this order?

Paper dictionaries are no longer used, so learning the order of alphabet is not really important.

The order of alphabet is familiar just because it has been learned since childhood as a song ‘Ganada’ or ‘ABC’.

In fact, it is not an order that will help learners to learn consonants easily.

A new song can be made and spread.

 

Then, in what order should we, teachers, present consonants so that learners can learn them easily?

I have been concerned about this matter for a long time.

While reading ‘Hunminjeongeum’ at the graduate school and learning the principles of Hangeul, it reminded me of the lecture named ‘Introduction to English Studies’.

In the course, I learned that children learn consonants from easy to difficult order of articulation when they acquire their mother tongue, because their articulation organs are not fully developed.

(For instance, the word ‘mom’ is composed of the bilabials, which are the easiest sound to produce.)

Besides, according to the book ‘Hunminjeongeum’, consonants are made based on the shape of the articulators, the organs that are used to make sounds, such as lips, a tongue, teeth, etc.

Thinking about these two principles, I came up with an idea.

Yeah, let’s make the most of these principles, which are explaining the role of articulators, to teach and learn consonants easily.

The order of learning consonants thus determined is the order from the outside of the articulation organs to the inside.

 

So, the order of learning Korean consonants is like this:

Bilabials(Lips sound): , , ,

Alveolar(Tongue sound): , , , ,

Alveolar(Teeth sound): ,

Palatal(Teeth sound): , ,

Velar(Molar sound): , , ,

Glottal(Throat sound):

 

 

[찐선생과 찐빵들] 한국어의 문자, 한글의 기본 자음 14자 / 14 Basic Consonants of Korean Alphabet, Hangeul(inc. How to type Korean)

 

[찐선생과 찐빵들] 한글의 쌍자음 5자와 기본 자음 비교 / 5 Double Consonants of Korean Alphabet and Comparison with Basic Consonants

 

-

 

본 내용은 저의 주관적인 의견입니다.

다른 한국어 선생님들께서도 의견을 공유해주세요 ^^

 

This post is based on my own opinion.

Please share your opinion as a Korean teacher for learners of KFL :)

 


[1] 같은 자음 두 글자를 가로로 나란히 붙여 쓰는 일. 또는 그렇게 만든 글자. (국립국어원 표준국어대사전)

[2]은 반설음이다.

댓글