본문 바로가기
ZZINTEACHER&ZZINBBANGs 찐선생과 찐빵들/찐선생들의 공간

한글 자음 14+5자 제시 방법 (판서 계획 포함) 2 How to present 14+5 Korean Consonants (inc. How to write them on the blackboard) 2

by ZZINTEACHER 2020. 1. 18.

 

훈민정음의 창제 원리와 국제음성기호 자음도를 활용한 자음 14+5자 제시 방법 (판서 계획 포함) 2

How to present 14+5 Korean Consonants, applying the principle of ‘Hunminjeongeum’ and an IPA consonant chart (inc. How to write them on the blackboard) 2

 

(이전 글 보기)

 

한글 자음 14+5자 제시 방법 (판서 계획 포함) 1 How to present 14+5 Korean Consonants (inc. How to write them on the blackboard) 1

훈민정음의 창제 원리와 국제음성기호 자음도를 활용한 자음 14+5자 제시 방법 (판서 계획 포함) 1 How to present 14+5 Korean Consonants, applying the principle of ‘Hunminjeongeum’ and an IPA..

zzinteacher.tistory.com

 

 

1. 조음 기관 상형의 원리를 담은 기본자를 그림과 함께 제시한다.

Explain the principle of consonants, which are made based on the shape of articulators, by presenting the pictures of each basic letter.

ㅁ: 입술 모양 The shape of the lips
ㄴ: 혀끝이 윗잇몸에 닿는 모양 The shape of the tongue of which tip touches the upper gums
ㅅ: 윗니 모양 The shape of the upper teeth
ㅈ*: 윗니 모양 The shape of the upper teeth
ㄱ: 혀뿌리가 목구멍을 막는 모양 The shape of the tongue of which root blocks the throat
ㅎ**: 목구멍 모양 The shape of the throat

* ‘는 본래 기본자 에서 획이 추가되어 만들어졌으나, 현대 한국어에서는 과 같이 치조음이 아닌 (치경)경구개음으로 실현된다.

** 본래 후음의 기본자는 이었으나, 현대 한국어에서는 후음으로 사용되지 않는다.

* ‘’ was originally created by adding stroke to the basic letter ‘’, but in modern Korean, it is pronounced as palatal rather than alveolar like ‘’.

** Originally, the basic letter of throat sound was ‘’, but it is no longer used as a throat sound in modern Korean language.

 

2. 조음 위치의 바깥쪽에서 안쪽으로 향하는 순서로 하나씩 제시한다.

Present each consonant in the order from the outside of the articulation organ to the inside.

조음기관을 상형한 기본자에 가획의 원리를 더해 글자가 만들어짐을 설명한다.

아래의 순서에 따라, 위의 <1>을 염두에 두고 판서를 하며 제시한다. 음가도 함께 제시한다.

Explain the principle of making other consonants, by adding strokes to the basic letters.

Present consonants according to the following order and write with the <Table 1> in mind.

Present the phonetic value of the letter as well.

1) 양순음(순음) Bilabial (Lips sound): (Basic/Nasal) → ㅂ(Flat) → ㅍ(Aspirated) → ㅃ(Tense)

2) 치조음(설음) Alveolar (Tongue sound): (Basic/Nasal) → ㄷ(Flat) → ㅌ(Aspirated) → ㄸ(Tense)

3) 치조음(치음) Alveolar (Teeth sound): (Basic/Flat) → ㅆ(Tense)

4) (치경)경구개음(치음) Palatal (Teeth sound): (Basic/Flat) → ㅊ(Aspirated) → ㅉ(Tense)

5) 연구개음(아음) Velar (Molar sound): (Basic/Nasal) → ㄱ(Flat) → ㅋ(Aspirated) → ㄲ(Tense)

6) 성문음(후음) Glottal(Throat sound): (Basic)

 

3. 평음, 격음, 경음을 비교한다.

Compare the flat, aspirated, and tense consonants.

한국어의 가장 특징적인 부분이자, 그렇기 때문에 한국어 학습자가 어려워하는 것이 평음, 격음, 경음의 비교이다.

이를 비교하기 쉽게 하는 많은 방법들이 있지만, 실제 수업에서 가장 유용했던 것은 휴지를 이용한 방법이었다.

입 바로 앞에 휴지를 들고 평음, 격음, 경음을 각각 소리 낸다.

평음은 휴지가 살짝 움직이고, 격음은 휴지가 많이 흔들리는 반면, 경음은 휴지가 전혀 움직이지 않는다.

Differentiating the flat, aspirated, tense sounds of Hangeul is one of the most characteristic parts of Korean language, which makes learners have difficulty with it.

There are many ways to help them to differentiate the flat, aspirated, tense sounds, but the most useful method in the actual class was the method using ‘tissue.’

Hold a tissue in front of your mouth and make a sound for each of the flat, aspirated, and tense sounds.

When making the flat sounds, the tissue moves slightly. When making the aspirated sounds, the tissue moves a lot. When making the tense sounds, the tissue does not move at all.

 

 

실제로 이 방법을 사용해서 한국어의 자음을 가르쳐왔는데, 설명도 용이하고 학습자들도 쉽게 이해하는 편이었다.

특히 훈민정음의 원리와 자음도를 활용하여 각각의 음가를 제시하니, 학습자들이 혼동하기 쉬운 글자를 쉽게 발음하고 구분하는 것을 확인할 수 있었다.

이 방법이 무조건 옳다고는 할 수 없지만, 한글의 자음을 제시하는 방법에 대해 고민하고 있는 한국어 선생님들이 유용하게 활용하였으면 한다.

I’ve been teaching consonants of Korean using this method since I designed it.

It’s been helping me to explain the shapes and the sounds of each consonant easily, and learners to understand them easily.

Especially, presenting the sounds of each consonant, using the principle of ‘Hunminjeongeum’ and the IPA consonant chart, helps learners to distinguish each consonant from others easily and pronounce them correctly.

I hope that other Korean teachers, who have been concerning about how to teach Korean consonants effectively, make full use of it.

 

-

 

본 내용은 저의 주관적인 의견입니다.

다른 한국어 선생님들께서도 의견을 공유해주세요 ^^

 

This post is based on my own opinion.

Please share your opinion as a Korean teacher for learners of KFL :)

 

 

댓글