한글 자음 평음, 격음, 경음의 비교 How to differentiate flat, aspirated, and tense sounds of Korean consonants
한국어의 가장 특징적인 특성이자, 그렇기 때문에 한국어 학습자가 어려워하는 것이 평음, 격음, 경음의 비교이다.
평음은 구강 내부의 기압 및 발음 기관의 긴장도가 낮아 약하게 파열되는 자음이고, 격음은 숨이 거세게 나오는 자음, 경음은 후두 근육을 긴장하면서 기식이 거의 없이 내는 자음이다.[1]
이 정의를 살펴보면, ‘기식’과 ‘긴장’이 이들을 구분하는 데 작용하는 요소라는 것을 알 수 있다.
이를 활용하여 한국어 학습자들이 평음, 격음, 경음을 구분하여 인식하고 발음하도록 할 수 있다.
1. 기식 활용하기
기식은 쉽게 숨이라고 생각하면 된다.
기식의 측면에서 볼 때 평음은 약하고, 격음은 거세며, 경음은 거의 없다.
학습자에게 기식을 쉽게 설명하기 위한 방법으로는 휴지를 사용한 방법이 있다.
입 바로 앞에 휴지를 들고 평음, 격음, 경음을 각각 소리 낸다.
평음은 휴지가 살짝 움직이고, 격음은 휴지가 많이 흔들리는 반면, 경음은 휴지가 전혀 움직이지 않는다.
이를 통해 격음을 다른 소리들과 구분할 수 있다.
2. 긴장 활용하기
‘경음’의 가장 특징적인 특성이 ‘긴장’이다.
‘긴장’은 쉽게 말하면 ‘힘’이라고 생각하면 된다.
그런데 ‘힘’이라고만 설명하고 실제 수업을 하다 보면 이상한 곳에 힘을 주는 학습자들을 여럿 만날 수 있다.
그렇기 때문에 목에 힘을 주는 것이라고 분명히 알려주어야 한다.
‘으’를 계속 발음하게 하다가 ‘윽’하고 숨을 참게 하고 소리를 내게 하면 경음을 쉽게 발음해낼 수 있다.
3. 피치(음의 높낮이) 활용하기
‘기식’과 ‘긴장’을 활용하면 생각보다 쉽게 ‘격음’과 ‘경음’을 발음할 수 있게 하는데, 생각보다 가르치는 데 어려움을 겪게 되는 것이 ‘평음’이다.
평음, 격음, 경음 구분 수업을 하다 보면 정작 쉬울 것이라고 생각한 ‘평음’을 발음하지 못하는 학습자를 자주 맞이할 수 있다.
아무래도 평음이 이들 셋 중 가장 특징이 약해서 그런 것이라고 생각한다.
여러 연구에 따르면 ‘평음’이 이들 셋 중 가장 소리가 낮다.
따라서 ‘평음’을 발음할 때는 의식적으로 소리를 낮게 발음하도록 지도하는 것이 효과적이다.
-
Differentiating the flat, aspirated, and tense sounds of Korean consonants is one of the most characteristic features of Korean language, which makes learners have difficulty with it.
A flat consonant is a consonant that bursts weakly due to the low pressure in the oral cavity and the low tension in the pronunciation organs.
An aspirated consonant is a consonant that produces lots of air.
A tense consonant is a consonant that produces little air while straining throat(larynx) muscles.
Looking at the definition, ‘air’ and ‘tension’ are the factors that distinguish the flat, aspirated, and tense consonants.
By using this, we can help Korean learners to recognize and pronounce flat, aspirated, and tense sounds of Korean consonants.
1. Utilizing ‘air’ factor
In terms of air, the flat consonant has a little air, the aspirated consonant has a lot of air, and the tense consonant has little air.
In order to explain the concept of ‘air’ to the learners, we can use a tissue.
Hold the tissue in front of your mouth and make a sound for each of the flat, aspirated, and tense sounds.
When making the flat sounds, the tissue moves slightly. When making the aspirated sounds, the tissue moves a lot. When making the tense sounds, the tissue does not move at all.
This method makes it possible to distinguish the aspirated consonant from others.
2. Utilizing ‘tension’ factor
The most characteristic feature of the tense consonants is ‘tension’.
‘Tension’ can be easily thought of as ‘force’.
However, if you describe it as ‘force’ in the actual class, you may meet a lot of learners who give power to wrong parts of their body.
So, it is important to explain learners that ‘force’ means to give power to the neck.
If you make them keep pronouncing ‘으’ and hold breath saying ‘윽’, they can easily pronounce the tense consonants.
3. Utilizing the pitch
The use of ‘air’ and ‘tension’ factors helps learners to pronounce the aspirated and tense consonants easily.
However, it is more difficult to teach them how to pronounce the flat consonants properly than expected.
If you teach how to compare the flat, aspirated, and tense consonants in the actual class, you may often meet learners who cannot produce the flat consonants.
It maybe because the flat consonants have less characteristics than others.
Several studies have shown that the flat consonants are the lowest among them in terms of the pitch.
Therefore, it is effective to teach learners to lower the pitch when they produce the flat consonants.
[찐선생과 찐빵들] 한글의 쌍자음 5자와 기본 자음 비교 / 5 Double Consonants of Korean Alphabet and Comparison with Basic Consonants
-
본 내용은 저의 주관적인 의견입니다.
다른 한국어 선생님들께서도 의견을 공유해주세요 ^^
This post is based on my own opinion.
Please share your opinion as a Korean teacher for learners of KFL :)
[1] 국립국어원 표준국어대사전